Light Grey Pointer

pondělí 4. února 2019

Maturitní četba: skvělé knihy, které se čtou samy

Po neskutečně dlouhé době vás vítám u nového článku. Tou dobou je jeden a půl roku! Ani vlastně sama nevím, jak k této odmlce došlo. Neměla jsem nápady, připadalo mi, že to bylo stejně o ničem, a tak jsem dlouho nic nevydala. Nakonec to došlo do bodu, kdy to nebyla jen pauza, ale prostě to nebylo NIC. Říkala jsem si, že mi to nechybí, že stejně nemám o čem psát a je tu spousta mnohem lepších a zajímavějších lidí, ale teď jsem tady, takže se asi něco změnilo. Blog mi chybí a řekla bych, že teď mám snad i o čem psát, přece jen už jsem velká vysokoškolačka (vtípek).




Každopádně bych vám, hlavně tedy středoškolákům a budoucím maturantům, představila první část o skvělých knihách z povinné četby, které by vám mohly pomoci překonat odpor a třeba vás i bavit, a to včetně ne úplně tradičních knih z povinné četby, tak jdeme na to!







Zkrocení zlé ženy - William Shakespeare

Skvělá komedie, do které byste snad ani místy neřekli, že je od Shakespeare nebo z této doby, protože peprné vtípky, které jsou často dvojsmyslné dodávají hře nový rozměr. 
S čím by mohl být problém, jsou postavy, které se velmi podobně jmenují a v průběhu hry se i jeden za druhého přestrojují. Osobně doporučuju, místo přetáčení do přehledu postav, si ty hlavní nebo matoucí napsat na papírek, který pak můžete používat jako záložku.
Věděli jste také, že na motivu Zkrocení zlé ženy, velmi hrubém motivu, co si budem, je postaven skvělý film 10 důvodů, proč tě nenávidím? Ne? Tak teď to víte. Film i hra jsou skvělé každý svým způsobem, tak se běžte přesvědčit.

451° Fahrenheita - Ray Bradbury

Nádherná kratší kniha s hlubokým smyslem, kdy autor podobně jako náš Čapek předbíhá svou dobu a dedukuje bohužel ne moc pěknou budoucnost, kdy hasiči místo hašení požáry zakládají a ničí tak knihy, které jsou zakázané, a spolu s nimi často i jejich majitele, kteří se zřejmě nechtěli podrobit společnosti, která je závislá na technologiích a na nic jiného již nedbá, nic jiného ji nezajímá.
Kniha sleduje osudy hasiče Montaga, který sám začne odmítat myslet tak, jak je mu předepsáno.
Kniha je plná napětí, strachu, technologií i knih. Ukazuje budoucnost lidstva, kterou by někdo z nás nechtěl poznat...


Farma zvířat - George Orwell

Další kniha s hlubokým smyslem, která v bajce zrcadlí nejen svou dobu, ale i jiné diktatury a totalitní režimy a jejich zrod. Osobně jsem to možná vnímala skrze bajku mnohem lépe a průzračněji, než na příkladu s lidmi. Styl psaní je čistý a jasný. 
Svým způsobem je tu jasně popsán celý zrod těchto režimů a průběh až k úplnému vrcholu, což je vlastně hrozně frustrující. Nicméně zvrat, asi bych to tak nazvala, který nastane ke konci, mě zasáhl úplně nejvíc a až tady byla vidět ta opravdová zrada prasat svému druhu, mravům a ctnosti. 
Pokud jste knihu četli nebo se chystáte číst, napište mi pak, jestli vás tento "zvrat" sebral jako mě.

Malý princ - Antoine de Saint-Exupéry

Nádherná krátká filozofická pohádka pro děti i dospělé, která je psána tak, že si v ní každý najde to své a za dějem každý vidí něco jiného. Příběh o Princi z maličkaté planetky, který nadevše miluje svou růže a vydává se do světa a putuje po různých planetkách, až se dostane i na tu naše, kde se setká s moudrou liškou.
Jsem moc ráda, že tato kniha je součástí povinné četby, protože tento srdceryvný příběh by si měl přečíst snad každý!


Pygmalion - George Bernard Shaw

Další komedie, tentokrát o mladé květinářce Líze z nižších vrstev, jejíž jazyk není zrovna vybraný, ve hře se ale dozvídáte, co se stane, když si ji vezmou do parády Higgins a Pickering. Osobně mi přišlo, že některé vtipné části procesu výuky autor nemusel přeskočit, ale i tak byla kniha zajímavá a zábavná, nicméně ten konec... Hra rozhodně neskončí tak, jak byste si asi představovali, což mě mrzelo, na druhou stranu byla hra z reálného života, a také tak skončila.


Následující dvě knihy jsou takovou ochutnávkou knih, který by někdo v povinné četbě nemusel čekat, a které tam třeba mnoho z vás ani nemá.

Hunger games 1: Aréna smrti - Suzanne Collins

Naprosto skvělá kniha, u které mám pro vás hlavně varování, že vám nebude stačit jen povinný první díl, ale zkrátka si budete muset přečíst všechny tři a já to schvaluju! Pokud jste o tom nikdy neslyšeli, jde o to, že hlavní hrdinka se nabídne jako dobrovolnice místo své sestry, když ji vylosují do Hladových her, které se konají každý rok. Severní Amerika - Panem - je rozdělena na 12 krajů a Capitol. Každý rok jsou z každého kraje vylosováni dva účastníci - dívka a chlapec mezi 12 a 18 lety, které tam pošlou, a kteří spolu bojují na smrt, dokud nezůstane jen jeden, který může odejít, dostane dům, peníze a slávu...
Docela masakr na povinnou četbu, no ne? Tak s chutí do toho!

Stmívání - Stephanie Meyer

Ano, i toto jsme měli v povinné četbě a víte co? Já si to vytáhla a měla za jedna a to jsem to četla asi 6 let zpátky. Já vím, že spousta lidí má k blýskajícím se upírům vegetariánům výhrady, ale já mezi ně asi nepatřím. Byla to součást mého dětství a zbožňovala jsem to, tak proč se toho vzdávat jen proto, že to spoustě lidí nepřijde cool, vlastně bych třeba ráda udělala re-reading, ale zpět k povinné četbě. 
Pokud jste knihu jako já četli, byť kdysi dávno, proč toho nevyužít? Je to asi nejsnazší kniha, ze které byste mohli maturovat!


Možná tady chybí knihy, které byste vybrali vy, tak mi to sem klidně napište. Bude ještě jedna část, do které mám připravené knihy a také jsem samozřejmě vybírala jen ty, které jsem četla, ale ráda uslyším vaše tipy.

1 komentář:

  1. Farmu zvířat jsem taky v rámci maturitní četby četla a naprosto úžasná knížka. :-)
    Bohužel zbytek tam nemáme, ale třeba Malého prince jsem četla snad stokrát. ♥
    Fandom Before Blood

    OdpovědětVymazat

Budu moc ráda za každé Vaše slovíčko!